Сподели

Филип Търпов публикува това на 24/02/2015 в категория Е-Спорт

Какво са електронните спортове – кратка история

електронните спортове

Историята. Електронните спортове, известни още като eSports или състезателен гейминг, са в най-простата си форма, организирани състезания и шампионати по различни видове видео игри. Най-често срещаните и популярни видове електронни спортове  са следните 4: стратегиите в реално време (RTS), битките, стрелба от първо лице (FPS) и игрите на бойна арена за много играчи (MOBA).

Някои от най-популярните заглавия в състезателния гейминг са World of Tanks, Dota 2, Counter Strike, League of Legends, и гореспоменатата Starcraft.

От средата на 80-те години на 20-и в. започва провеждането на състезания в по-големи зали, където участниците в различни надпревари играят едновременно игри като Space Invaders, Pacman, и Tetris, Малко по-късно, в края на 90-те години, когато персоналните компютри, мрежата (два или повече компютъра, свързани в мрежа) и интернетът стават масови, започва истинският бум на компютърните игри.

Esports

Феноменът, в който са се превърнали днес електронните игри, е еволюционното продължение на началната фаза от края на 20-и в.. С възможността играчите да се съревновават помежду си в онлайн среда, от една страна, и достъпността на видео игрите и бързия интернет, от друга, става все по-лесно играчите да се организират и състезават помежду си.

В края на 90-те г. на 20-и в. и началото на 21-и в. игри като Starcraft (популярна най-вече в Корея) и Counter Strike, се превръщат в един от първите световни примери за всепризнат електронен спорт, което в огромна степен се дължи и на отдадеността и лоялността на геймърската общност.

електронните спортове

Бизнесът. След 2010 г. започва и стремглавото развитие на състезателния гейминг като индустрия и все по-голямата му популярност: брой турнири в годината, интересът към тях и наградните фондове растат с всяка изминала година. Това се случва и с помощта на платформи за видео стрийминг като Twitch.tv, които позволяват предаването на живо на всеки мач или събитие. Именно този лесен достъп до гейминг съдържание продължава да бъде и една от движещите сили в професионализирането на електронните спортове.

Друг важен фактор, който подпомага растежа на електронните спортове, са инвестициите в състезателния гейминг. Средствата, които компании като Razer и Intel отпускат в подкрепа на eSports, позволяват на професионалните геймъри да се изхранват с това и годишно да печелят сериозни суми (в някои от шампионатите наградата за първо място е шестцифрена).

През 2014 г. играчи пътуват до стадиона Commerzbank-Arena във Франкфурт, Германия, с капацитет от 52 000 зрители, за да гледат турнира ESL 1 по Dota 2 с награден фонд от 213 000 долара. Това е и първото гейминг събитие в Европа, провело се на стадион в Европа.

електронните спортове

През първата си година (2013), Wargaming.net League привлича над 200 000 професионални геймъри и е домакин на над 1 000 турнира. През 2015 г. големият финал на Лигата ще се проведе в EXPO XXI във Варшава, Полша, със спонсорство от страна на града и ще се излъчи на живо по Twitch.tv за хилядите фенове на играта.

Общата сума на най-големите 5 турнира през 2014 г. надхвърля 78 милиона долара. През същата година на международния турнир по Dota 2 само отборът-победител (състоящ се от 5 човека) спечели близо 5 милиона долара.

Бъдещето. В бъдеще анализаторите на индустрията очакват феновете на електронните спортове да достигнат 145 милиона през 2017 г., а до 2019 г. да са двойно повече.

Световният пазар на игри също ще продължи да расте; анализаторите вярват, че индустрията ще достигне 102,9 милиарда през 2017 г., а генерираната печалба от електронните спортове ще е около 500 милиона долара.

Източник: Wargaming.net League press release

Какво мислиш?

comments powered by Disqus