Сподели

Християн Михайлов публикува това на 14/01/2015 в категория Статии

SOMA – страх от Матрицата/истински ли е нашият свят?

Is this real life?

Soma

От много години насам не бях срещал обещаваща комбинация от научна фантастика, философия и психологически ужас, но Frictional Games се завръщат с ново заглавие, за да спасят деня.

SOMA засяга наистина много дълбоки концепции на съзнанието и екзистенциализма, което е предпоставка за наистина страховито преживяване и, ако разработчиците се справят със задачата, ще се говори много дълго за този необичаен проект.

Двадесет хиляди левги под водата в ролята на капитан Немо

SOMA е научнофантастичен, психологически ужас, който се развива на дъното на океан в научно-изследователския център PATHOS-2. В него са се провеждали научни разработки или експерименти, но в един прекрасен миг нещо се е случило и всички хора са започнали или да се самоубиват, или да измират и изчезват по необясними причини.

Прекъснала е всякаква радиовръзка. Машините са придобили човешки черти, а извънземни конструкции са започнали да се намесват в тяхната рутина. Този необичайно зловещ свят се превръща в реален кошмар и “единственият изход е да се направи нещо невъобразимо”.

Нашата задача е именно това.


SOMA

Wake up, Neo! The matrix has you!

 SOMA ни поставя в ролята на главния герой… или поне така трябва да е. Както споменах по-рано, играта се опитва да тълкува понятието “съзнание”. Да, ние управляваме главния персонаж, но има доста неща, които клиповете не изясняват.

Събуждаме се в същия този център PATHOS-2, но сме сами и всички хора, работели там, са мъртви. Нямаме представа какво се е случило и задачата ни е да разберем (обичайната амнезия, която повечето игри от този жанр получават). Действието се развива доста години напред в бъдещето и служителите на този център имат имплантирани “черни кутии” в главите си. “Черната кутия” има за цел да следи всички жизнени функции на тялото и е един от основните – ако не единственият – начин, чрез който да разгадаем тази необичайна мистерия.

Докато се разхождаме из това виртуално пространство, ще попадаме на тези кутии и ще можем да проследяваме последните мигове на нещастниците, отнели живота си, след като са попаднали в захвата на екзистенциалния въпрос: “Струва ли си да бъде живян животът?” Така ще трябва да навържем парчетата от пъзела и да разбулим тайните, които се крият с нас на дъното на океана. Ще намираме и аудиологове и ще имаме връзка с някаква жена, така че няма да сме напълно сами – поне не духом.

SOMA

“Реалността е онова нещо, което, когато спреш да вярваш в него, не изчезва.”

– Филип К. Дик

Всички служители са се самоубили или са изчезнали. Въпросът е: “Защо?”

Какво ги е накарало да опрат до единствения изход? Може много да се спекулира, тъй като играта силно задълбава във философията и психологията, а в същото време не ни е предоставена достатъчно информация на този етап.

Тийзърът завършва с главозамайваща гледка, последвана от мисълта на Рене Декарт: “Cogito ergo sum” (“Мисля, следователно съществувам”, от латински). Този последен кадър ни показва как нечий мозък е поставен в нещо като контейнер, какъвто виждаме на масата в началото на трейлъра, но някакви механизирани жила започват да го пробождат, при което разбираме, че това е мозъкът на протагониста (това не е главният герой в оригиналната игра). Човекът припада и малко след това се събужда и пита “Още ли си вътре?”, а после с роботизиран глас се поправя “Аз още ли съм тук?”

Сега вече идва полето на разсъжденията.

Героят от клипа не може да проумее какво се е случило и въпросите, които задава, подсказват, че той не може да разбере дали това е реално. Frictional Games не разкриват нищо съществено. Пуснали са ни малки трохи и просто трябва да следваме пътечката, но при бърз анализ на клипа, лесно можем да разберем, че вместо мозък, героят има устройство в главата си като онова, което без да иска прикрепи към главата на другия човек.

Играта ще се опита да опровергае Рене Декарт като покаже, че да мислиш не е означава да съществуваш и че реалността не е това, в което вярваш.

SOMA

“Машините са придобили човешки черти.”

Въпроси от този род наистина могат да накарат човек да се замисли над собственото си съществуване. За да може по-точно да разберем какво да очакваме от играта, ще трябва да разгледаме и другите клипове, но ще се спра само на двата игрални клипа от официалната страница.

Prev1 от 2Next
Тази публикация е разделена на страници

Какво мислиш?

comments powered by Disqus